Din cykelkurv

Din indkøbskurv er tom.

 Gratis fragt på ordrer over 399,- med GLS   30 dages fuld returret    Byt gratis i 3 butikker

HEINO CYKLER HAR OVERTAGET WEBIKE.DK - LÆS MERE

 Guide til vælg af landevejsdæk

 

 

Webike's guide til landevejsdæk

 

  Bliv kloger på dæk til din racercykel  

Dæk er en større videnskab, som man altid kan blive klogere på. En god viden og forståelse for dæk kan give dig langt bedre oplevelser på cyklen. Vælg de rigtige dæk til dine behov. Inden vi går i gang skal vi have afstemt målsætningen, hvilket naturligvis kan variere om det er til citybike, børnecykel, mountainbike eller, som i dette tilfælde, til landevejsraceren. Vi taler i denne guide om dæk til slanger, også kaldet clincher.

Her går vi ud fra at det bedste dæk har:

  • Laveste mulige rullemodstand
  • Bedst mulige greb i vejen
  • Længst holdbarhed
  • Komfort 
  • Færrest punkteringer
  • Lav vægt


Disse egenskaber er svært forenelige. Det vil altid være et kompromis mellem hvilke egenskaber du ønsker at prioritere. Lad os først slå fast at et punkterfrit dæk med luft under tryk ikke eksisterer. Der findes punkterfri dæk i form af massive gummi dæk eller dæk indeholdende en form for flamingo kugler. Disse dæk har kun et formål; ikke at punktere og yder dårligt på alle andre parametre. For at få en øget forståelse for dæk, gennemgår vi her de forskellige elementer i dækket som alle har større eller mindre betydning for dækkets egenskaber. 

 

Tips til landevejsdæk:

  • Karkassen har størst betydning for dækket. Højere Tpi er generelt bedre
  • 25 mm dæk er hurtigere end 23 mm dæk
  • 7-8 bar er det optimale dæktryk i 23-25 mm dæk
  • Husk de to typer af punkteringsbeskyttelse; Høj smidighed eller stærke/stive indlæg
  • Stive dækindlæg i smidige dæk giver ikke mening
  • Tjek dine dæk ofte og fjern alle småsten 
  • Brug lette/tynde/bløde slanger.
  • Brug talkum mellem slange og dæk ved montering, det øger smidigheden
  • Vælg sorte dæk for bedste ydelse 
  • Vælg altid at prioritere dine dæk. Her får du den største opgradering for dine penge


   


 

Et dæk er opbygget af fire elementer

 

 

Et landevejsdæk er opbygget af fire elementer

 
   Dækkets 4 elementer  

Kanttråden:

Løber rundt i undersiden, kanten af dækket. Den er lavet af en stålwire, på de dæk man kalder kanttråds dæk, eller af bløde, men stærke, syntetiske fibre på foldedæk (forbi de kan foldes sammen). De bløde fibre var tidligere lavet af Kevlar, deraf navnet Kevlar dæk. Det gør man sjældent i dag, da Kevlar er et dyrt produkt.  

Kanttrådsdæk er billigere i produktion, tungere og gør dækket svære at af- og påmontere. Foldedæk er derfor typisk forbeholdt bedre, og dyrere dæk, men der findes undtagelser hvor samme dæk fås i begge udgaver.


Karkassen:

Dette er det egentlige dæk. Lag af fibre, typisk nylon, eller i enkelte tilfælde bomuld, lidt ligesom vævet stof, som omslutter kanten og støbes i en bue over til den anden kant. Karkassen kan være opbygget af et til flere lag. Fælles for alle lag er at det er vævet med et antal tråde. Dette måles i Tpi. ”Treads per inch” Tråde pr. tomme i et lag. Nogle dækproducenter forsøger at ”snyde” ved at lægge antallet af tråde pr. lag sammen. Således 3 lag af 60 Tpi bliver til 180 Tpi. Hvilket ikke er korrekt. Jo højere antal Tpi, jo tyndere tråde og jo mere smidigt bliver dækket. 

 

Smidigheden er det vigtigste element i dækket. Det er altafgørende for dækkets ydeevne og styrke. Det gælder altid om at have så blødt og smidig en opbygning som mulig. Det er ret simpelt. Jo blødere et dæk,  jo nemmere ruller det hen over de små ujævnheder på asfalten. Det giver samtidig mere greb, færre punkteringer og bedre komfort. Det er måske ulogisk at tynde bløde tråde har svære ved at punktere, men det skyldes at et blødt dæk former sig bedre omkring den skarpe genstand i stedet for at lade den skære sig ind i gummiet. Er karkassen lavet af et endnu blødere materiale end nylon så som bomuld (brugt i bl.a. Vittorias topmodeller og Veloflex) opnår man den absolut blødeste karkasse, pga. mange tynde og bløde fibre (høj Tpi). Desværre er karkasser i bomuld ikke så stærk som nylon og bomuld bliver derfor let skåret med punkteringer til følge. Fabelagtige dæk til områder uden flintesten i undergrunden, tænk bjerge, tænk Sydeuropa. 

 

Høj tpi og tav tpi
Høj og Lav TPI

Guideline i antal Tpi:  

  • 40 Tpi eller mindre. Bruges på billigere kanttrådsdæk 
  • 60-100 Tpi. Bruges på forskellige typer foldedæk. Udmærket ydeevne 
  • 120-127 Tpi. Bruges på top dæk. Tidligere det højst mulige antal ved brug af nylon.
  • 220 Tpi. Nyere, meget høj vævning, findes på de bedste dæk 
  • 320 Tpi. Findes i bomulds dæk
  • Over 320 Tpi. Producenten ligger flere lag sammen. 


Gummibelægningen:

Den vævede karkasse, vulkaniseres eller støbes med gummi, så det bliver tæt og får køreflade ovenpå. Karkassens kvalitet er afgørende for, hvor meget gummi, der skal til for at gøre dækket tæt. En høj kvalitet betyder oftest at der bruges mindre gummi hvilket betyder lavere vægt. Der kan bruges forskellige typer gummi for, at gøre dækket mere holdbart i forhold til punkteringer, øget holdbarhed og bedre greb. Blødere gummi giver greb, hårdere giver længere holdbarhed. I realiteten er de fleste dæk af samme hårdhed på kørefladen. Målt i durometer. Typisk 65A. Specielle regnvejrs dæk er blødere f.eks. 55A. Kørefladen kan have forskellige mønstre. Fælles for dem alle er, at de er uden indvirkning på grebet. De er på landevejsdæk kun til for syns skyld – gummitypen er altafgørende her!

 

Gode landevejsdæk er ofte lavet i flere forskellige gummityper kaldet duo eller triple compound. F.eks. 65A i center af slidbanen for at give bedre holdbarhed og 40A på dækkets sider for at give bedre greb i sving hvor cyklen vinkles ned på siden. Dækkets gummitykkelse påvirker vægt, holdbarhed og smidighed. Både positivt og negativt. Kort om farver. Gummi er et klart eller grumset produkt. Man tilsætter kulpartikler af forskellig art for at gøre gummiet stærkere og opnå længere holdbarhed mod temperatur, sol m.v. Vil man have farvede dæk, nedsætter man mængden af kul og tilsætter farve i stedet. Dette gør dækket mindre holdbart og giver dårligere greb. Som udgangspunkt vil sorte dæk  altid være bedst.

 

Guid til dækindlæg racercykel
Indlæg

Indlæg:

For at gøre dækket endnu mere resistent overfor punkteringer end karkassen alene kan præstere, væver man et indlæg ind i dækket. Materialevalget varierer meget fra dæk til dæk, men igen er et smidigt materiale at foretrække. Det er ofte i form af et kevlar lignende materiale, der er vævet tæt på kryds og tværs. Det varierer fra dæk til dæk om indlægget ligger fra kant til kant eller kun under kørefladen og hvor mange lag beskyttelse der er. Ønsker man endnu mere beskyttelse bruger man stærkere, og mindre smidige materialer f.eks. hård gummi/plast. Dette reducerer naturligvis dækkets andre egenskaber. Det er det kompromis man indgår mellem de uforenelige faktorer: lav vægt, høj beskyttelse, lav rullemodstand og max greb. Se vores indlæg - Klik her

 


 


 

Fart: 

Styrke:

Budget:

Vælg de rigtige dæk til din racercykel Vælg de rigtige dæk til din racercykel Vælg de rigtige dæk til din racercykel

Er din prioritet fart, så skal du vælge et landevejsdæk i top klassen. Det der kendetegner et top dæk er lav vægt, høj TPI, lav rullemodstand og et fantastisk greb. Du får de bedste køreegenskaber, men færre kilometer. 

 

Se vores landevejsdæk til fart - Klik her

Hvis du ikke gider punkteringer, men ønsker mere føling med vejen end du får ved at bruge indlæg, så skal du vælge et dæk med indbygget indlæg. Du undgår punkteringer, uden at gå på kompromis med køreegenskaberne. 

 

Se vores landevejsdæk med indlæg - Klik her

Vil du undgå punkteringer og holde budgettet lavt. Så kan du lægge plast indlæg i dine dæk, men så kan du ligeså godt købe et par billigere dæk. For det stive indlæg får selv de bedste dæk til at køre som et par fra nederste hylde. Målet er dog nået; ingen punkteringer, så mangler du bare et dæk som er holdbart. 

 

Se vores landevejsdæk med kanttråd - Klik her

 

Trykmåler, dæktryk, cykel
Trykmåler

Dæktryk og størrelse

Det sidste element som har afgørende betydning for oplevelsen. Her skal man tænke på at vejene man kører på måske virker jævne, men langt fra er det. Selv den bedste asfalt er fyldt med ujævnheder som dækket skal rulle hen over. Hvis dækket ikke er smidigt og kan absorbere disse, så ødelægges dækkets frie bevægelse og så opstår der rullemodstand. Dækkets evne til at absorbere vejens ujævnheder øges når dæktrykket sænkes og ”den gamle skole” hvor vi pumpede til 10, 11 og 12 bar er forbi på landevejen. Kig på dækkets side efter anbefalet dæktryk. Ikke max tryk, men anbefalet. Dæktryk bør følge rytterens vægt og vi anbefaler fra 6,5-8 bar. Aldrig over 8.

 

Hvad er den bedste størrelse dæk?

Større luftkammer giver mere komfort, men også langt større smidighed og dermed mindre rullemodstand. Det er nu bevist. Specialized var nogle af de første bag denne tankegang, da de lancerede deres Turbo dæk i 23 mm i midten af 90’erne hvor normalen ellers var 18-20 mm. I dag kører flere og flere på 25 mm dæk, dog er 23 mm stadig den mest udbredte. Ønsker du at prioritere komfort og beskyttelse frem for vægt? Så prøv et større dæk.

 

 

 

 

Se alle vores landevejsdæk - Klik her.

  

Vent venligst ...