Din cykelkurv

Din indkøbskurv er tom.

 Gratis fragt på ordrer over 399,- med GLS   30 dages fuld returret    Byt gratis i 3 butikker

HEINO CYKLER HAR OVERTAGET WEBIKE.DK - LÆS MERE

 

Affjedring opsætning på mountainbike

 

SÅDAN INDSTILLER DU DIN AFFJEDRING

 

Som det første skal du opsætte "sag". Sag er en betegnelse for hvor meget din affjedring synker sammen når du sidder statisk på cyklen. Jeg anbefaler at affjedringen skal synke 15-35% alt efter hvilken type cykel og rytter du er.

En XC-rytter med hang til høj puls skal typisk have 15-20% sag imens jeg anbefaler 25-35% på en trailcykel fra 120mm vandring.

 

  • Race = 15-20% sag 
  • Alm. = 20-25% sag 
  • Trail = 30-35% sag 

 

Det er vigtigt at få opsat sag korrekt i første omgang, da det er basisindstillingen der skal være på plads for at få det optimale ud af din affjedring.  Har du for meget "sag" (lavt lufttryk) vil affjedringen lynhurtigt bunde ud og cyklen vil være svær at kontrolere. Har du derimod for lidt sag (for højt lufttryk) vil din affjedring virke hård og mindske grebet til underlaget.

 

 

 

Du skal bruge følgende: 

 

Affjedring opsætning på mountainbike

 
 
  • Gaffelpumpe
  • Lineal
  • Manualen (bagafjedring) 
  • Lommeregner
  • Evt. strips og en ven til hjælp :-) 

 

   

 

 

 

Pumpe til affjedring for og bag:

 

Der finde forskellige pumper, nogle til dæk og nogle til affjedring. Du SKAL bruge den sidst jævnte til at opsætte din affjedring med.  Disse pumper også kaldet gaffelpumper er kræftigere men pumper mindre luft ad gangen, således du kan bestemme trykket præcist. 

 

 

Priser fra 199,-

 

 

Køb her

 

 

 

 

 

  


 

 

 

SÅDAN GØR DU:

 

 

 

 

 1. Åbn rebound, og lockout mm.

 

Affjedring opsætning på mountainbike

 
 

Åbn din lockout eller kompression således at affjedringen er helt åben. Juster ligeleds din rebound til helt åben således at gaflen udvider sig til sin neutrale position hurtigst muligt - Typisk markeret med en skildpadde.

 

 

   
         
 

2. Pump til det korrekt tryk

 

Affjedring opsætning på mountainbike

 
 

Juster preload/lufttrykket i din affjedring. Du finder typisk det anbefalede tryk i manualen til din cykel og på bagsiden af forgaflen. Husk at din vægt er dig selv inklusive tøj, sko, taske og hjelm.

 

 

   

 

 

3. Få hjælp og sæt dig op

 

 

Når lufttrykket er på plads skal du teste om det er korrekt.

 

Dette gøres ved at du sætter dig op på cyklen med alt dit udstyr på. Det kan være en god ide at få en ven til at hjælpe med at holde cyklen, alternativt kan du bruge en væg eller et bord til at støtte dig ved. Indtag derefter attack position, dvs. stå op i pedalerne og stik albuerne ud til siden.

 

Du skal nu "hoppe" lidt i affjedringen for at overkomme den friktion der naturligt er i sejlene på affjedringen. Derefter flytter du, eller din ven o-ringene ned mod sejlet på forgaflen og sejlet på bagdæmperen. Hvis du ikke har en o-ring på din affjedringen kan du med fordel bruge en strips.

 

 

Affjedring opsætning på mountainbike

Affjedring opsætning på mountainbike

 
       

 

4. Mål eller aflæs mængden af sag 

 

Herefter træder du forsigtigt af cyklen, det er vigtigt at du ikke komprimerer affjedringen yderligere. Når du er trådt af cyklen kan du aflæse hvor meget "sag" du har. Sag er altid en procentdel af den fulde vandring.

 

Eksempel!

100 mm vandring med 15% sag kræver at din gaffel/bagdæmper er sunket 15 mm

Husk på at slaglængden på en bagdæmper ikke er det samme som den vandring du rent faktisk har på baghjulet. Er slaglængden 60 mm som på billedet ovenfor skal du lave følgende udregning at opnå 20% sag

 

(Slaglængde) / 100 * (ønsket sag i procent) = sag i mm

60 / 100 * 20 = 12 mm

 

Hvis "sag" ikke passer, anbefaler jeg at hæve eller sænke lufttrykket med 5 psi indtil den sidder lige i skabet. Den sidder i skabet når du kan bruge al din vandring på en tur uden at bunde vandringen ud med et stort "klonk"! 

 

 

Affjedring opsætning på mountainbike

5. Indstil rebound 

 

Du har nu opsat "sag" og mangler blot kompression og rebound.

Jeg vil anbefale at starte med rebound. Rebound skal bremse hvor hurtigt affjedringen vender tilbage til sin udgangsposition.

 

Det er en god ide at bruge det midterste niveau som referencepunkt. Som tommelfingerregel skal din rebound være så hurtig at du ikke føler at cyklen slår tilbage når du har ramt en forhindring. På den anden side må den heller ikke være så langsom at den ikke når at udvide sig inden du rammer næste forhindring. Sker dette vil du løbe "tør" for vandring efter at have ramt en serie af forhindringer.

Personligt prøver jeg mig altid frem med rebound, indtil jeg synes den er lige hvor den skal være. 

 

Tip!

Kør et stykke spor du kender godt. Juster derefter rebound og kør det igen - på denne måde har du noget at sammenligne med. Hvis ikke ændringen er positiv, så gå tilbage til udgangspunktet og prøv at justere den anden vej.

 

 
 

6. Indstil kompression/lockout

 

Affjedring opsætning på mountainbike

Affjedring opsætning på mountainbike

 

 

 
 

Den korrekte indstilling af kompression afhænger af kørestil, underlag og smag. Det kan bruges som lockout eller til at isolere pedal bob og det afhænger af, hvilken affjedring du har. 

 

Vores anbefaling er: 

 

Kompression skal være helt åben/hurtig hvis du leger meget, underlaget er meget ujævnt og ønsker mest kontrol. 

Brug den midterst position til mere allround kørsel eller når der mindre ujævnt eller til løb.

Lockout er kun en god ide af bruge når du står op på cyklen f.eks. op ad bakker. Ellers lad den være. 

 

  • Åben = Ujævnt terræn 
  • Midt/Trail = Jævnt terræn 
  • Lockout = Kun når du står op 
 
 

 

Tip!

Har du problemer med at du bruger alt din vandring på trods af, at du har opsat sag korrekt, kan du prøve at give affjedringen lidt mere kompression damping. Det gælder også hvis din kompression har tre indstillinger, her finder du ofte en midterindstilling til netop det formål.

 

VIDEO: 

 

I videoen her forklare Mikael kort hvordan det skal gøres. 

 

 


 

 

 

SPECIALIZED AUTOSAG

 

 

Affjedring opsætning på mountainbike

  

Hvad er den røde ventil til?

 

De fleste fullsuspension cykler fra Specialized er udstyret med Autosag på bagdæmperen. Det er en ventil der automatisk indstiller sag til det korrekte punkt. Du skal blot pumpe bagdæmperen til 300 psi, sidde på cyklen og trykke på ventilen.

 

Nemmere bliver det ikke!

 

Ekspempler på cykler med Autosag: 

 

  Epic med Autosag  
 

Specialized Epic 

Specialized Camber

Specialized Levo 

 
 

Epic er en ægte fuldblods XC racer. Med fokus på lav vægt og stivhed, er Epic et oplagt valg, hvis du vil køre stærk op og have kontrol nedad

 

Specialized Camber er en hurtig trailcykel med 120 mm vandring. Det gør den velegnet til dig, der kan lide at have det sjovt på sporet, udfordre dig selv med fede nedkørsler og singletrack

 

LEVO serien er mountainbikes lavet med en costum-tuned motor med effektiv og kraftfuld Turbo-teknologi

 

 

 
 

Køb her

Køb her

Køb her

 

 

Vent venligst ...